Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta ja kirjoittaja

Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta ja kirjoittaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 21.01.2016 18:27

Hebrealaiskirje on kirjoitettu varmuudella ennen vuotta 95 jKr.
ja kuitenkin todennäköisesti myöhemmin kuin 64 jKr.

Kirjoittajaa ei varmuudella tiedetä, ja niin tuolle kirjalle ei ole annettu nimeksi
esimerkiksi "Paavalin kirje ..."
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta

ViestiKirjoittaja Jukka » 26.01.2016 04:03

kalamos kirjoitti:Hebrealaiskirje on kirjoitettu varmuudella ennen vuotta 95 jKr.
ja kuitenkin todennäköisesti myöhemmin kuin 64 jKr.


Itse olen päätellyt, että Hebrealaiskirje on kirjoitettu ennen Jerusalemin toisen temppelin tuhoa, jonka Jeesus opetuslapsilleen ennusti (Matt. 24:1-2, Luuk. 21:5-6) ja joka tapahtui vuonna 70 jKr. Jos temppeli olisi ollut jo tuhottu Hebrealaiskirjetta laadittaessa, niin olisi kirjoittaja varmasti siitä maininnut, koska eläinuhrien uhripaikka olisi jo puuttunut. Kirjeessä on kuitenkin kohtia (mm. Hebr. 7:27, 9:25, 13:10-11) joiden aikamuodoista päätelen, että jumalanpalvelukset uhrimenoineen temppelissä olivat yhä käynnissä Hebrealaiskirjettä kirjoitettaessa.

Oman näkemykseni mukaan Hebrealaiskirje syntyi 62-68, mutta perusteita löytyy muillekin aikahaarukoille. Jos Paavali kirjoitti kirjeen, niin se syntyi tietysti ennen Jerusalemin temppelin tuhoa, koska Paavali kuoli sitä aikaisemmin. Tutkijoiden mukaan Hebrealaiskirjeen kreikan kieli on UT:n "puhtainta ja virheettömintä" ja useat pitävätkin sitä Luukkaan kääntämänä hebreasta tai ennemminkin arameasta kreikaksi (monet juutalaisethan -joille kirje oli osoitettu- eivät Babylonian vankeuden jälkeen enää osanneet "vanhaa hebreaa" vaan sen murretta arameaa jota Babyloniassa puhuttiin ja jota Jeesuskin äidinkielenään puhui).
Jukka
 

Re: Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta (ja kirjoittaja)

ViestiKirjoittaja kalamos » 24.02.2016 20:36

:bible:
(Hebr 2:3) kirjoitti:kuinka me voimme päästä pakoon,
jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta,
jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana,
jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille


Paavali kuitenkin sanoo, että

:bible:
Paavali (Gal 1:11-12) kirjoitti:minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu,
vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut


Eli jos Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sulkee itsensä joukkoon me
sanoessaan "saatettiin/välitettiin meille",
niin silloin kysymyksessä ei voi olla Paavali.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta (ja kirjoittaja)

ViestiKirjoittaja Jukka » 25.02.2016 22:50

Tuo muoto "me, meille" voi viitata yleisesti juutalaisiin, joille apostolit jo helluntaipäivänä julistivat evankeliumia. Itse en ole pitänyt Hebrealaiskirjettä välttämättä Paavalin kirjoittamana, mutta se hyväksyttiin kaanoniin siksi, että sitä pidettiin apostoli Paavalin kirjoittamana.
Jukka
 

Re: Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta ja kirjoittaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 26.02.2016 09:54

Jos tuo kirje hebrealaisille ei ollut pakanain apostoli Paavalin kirjoittama,
niin muita ehdokkaita ovat muun muassa Luukas, Barnabas ja Apollos.

Oleellista kuitenkin on se, että kristittyjen keskuudessa
ei ole koskaan epäilty sitä,
etteikö kirje hebrealaisille olisi
Jumalan Hengen innoittamana syntynyt - Jumalan Sanaa.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31

Re: Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta ja kirjoittaja

ViestiKirjoittaja Natanael » 26.02.2016 17:21

Tervehdys kaikki rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa!

En ole kirjoittanut tänä vuonna tälle foorumille vielä aikaisemmin. Valitsin tämän ketjun, kun se nousi ensimmäisenä silmieni eteen - sinänsä ketju käsittelee aihetta, johon Raamattu ei anna tyhjentävää vastausta ja josta kristityt vuosisatojen saatosa eivät ole päässeet yksimielisyyteen. Pidän todennäköisenä, että ketjun avaajakin hyvin tiedosti, että kysymys jää edelleen avoimeksi. En lähde otsikkoa sen vuoksi edes syvällisesti pohtimaan ja spekuloimaan.
Kirje on siis osoitettu juutalaisille, hebrealaisille. Mielenkiintoista on se, että Paavali kirjoitti joka tapauksessa kirjeen hebrealaisille, vaikka se ei koskaan löytänyt tietään nykyisen Raamatun lehdille. Pietari huomauttaa kirjoittaessaan juutalaisille, että myös Paavali "teille on kirjoittanut" = hebrealaisille.

:bible:
Pietari (2 Piet 3:15) kirjoitti:ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut.


Martti Luther ehdotti Apollosta, koska kirjeen kirjoittajalla on täytynyt olla hyvä teologinen koulutus ja Apollos oli sellainen henkilö. Itse en pidä Paavalia kirjeen kirjoittajana. Tärkein syy on tämä: Paavali huomauttaa usein saaneensa sanat, ilmestyksen, suoraan Herralta.

:bible:
Paavali ( 1Kor 11:23) kirjoitti:Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän.


Samoin Paavali vakuuttaa myös tässä saaneensa Sanan suoraan Herralta:

:bible:
Paavali (Gal 1:12) kirjoitti:enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

Muuallakin Paavali kirjoittaa, että hänen kirjoitttamansa kehotus on Herran Sana. Vaikka muukin Paavalin kirjoittama teksti oli Pyhän Hengen vaikuttamaa, niin monissa kohdissa hän erityisesti korostaa, että tietyn kohdan Herra oli hänelle suoraan ilmoittanut. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sitä vastoin kirjoittaa, että tämän kirjeen kirjoittaja kuului niiden joukkoon, joille Sana oli muiden välittämänä saatettu.

:bible:
(Hebr 2:3) kirjoitti:kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille.


Huomionarvoista on myös se, että Paavali siteeraa kirjeissään Vanhaa Testamenttia sen alkukielestä, hebreasta. Tarkemmin sanottuna jopa ns. masoriittien teksteistä (=alkuperäinen hebrea). Tässä hebrealaiskirjeessä kirjoittaja kuitenkin siteeraa kreikankielistä Septuagintaa eli toisenlaista lähdettä kuin mitä Paavali kirjeissään teki.
Vieläkään emme jätä Paavalia rauhaan! On täysin mahdollista, että kirjeen kirjoittaja on henkilö, joka on ollut paljon Paavalin seurassa ja kirjeessään kirjoittaa Paavalin ajatuksia ja opetuksia; teologisestihan kirje on hyvin paavalilainen. Alkuseurakunnassa oli varmaan yhteinen oppi evankeliumin pelastavasta voimasta, mutta kirjeen sisältö on erittäin vahvasti paavalilainen. Kirjeen kirjoittaja olisi siis joku toinen kuin Paavali, vaikkapa Apollos, mutta itse asiassa Apollos kirjoittaisi suoraan niitä Paavalin ajatuksia, joita hän oli keskusteluissa Paavalin kanssa saanut. Kynää piteli joku toinen, esimerkiksi Apollos, mutta kirjeen ajatukset ovat Paavalin.

Hebrealaiskirje on minulla Jumalan Sanaa, se riittää minulle. En palaa enää tähän aiheeseen tässä ketjussa.
Siunausta päivääsi!
Avatar
Natanael
 
Viestit: 514
Liittynyt: 09.06.2015 08:28

Re: Hebrealaiskirjeen kirjoittamisajankohta ja kirjoittaja

ViestiKirjoittaja kalamos » 27.02.2016 18:46

Natanael kirjoitti:En ole kirjoittanut tänä vuonna tälle foorumille vielä aikaisemmin.

    Jos et ole seurannut keskusteluja tämän vuoden aikana,
    niin kannattaa - niinkuin itse asiassa aina kannattaa-
    klikata etusivulta ensimmäiseksi auki kohta
    Näytä aktiiviset viestiketjut
    ja valita aikajaksoksi nyt sinun tapauksessasi 3 kk,
    niin näet kerralla, mistä aiheista on keskusteltu tuona aikana.

Toit esiin mielenkiintoisia ja tärkeitä havaintoja Hebrealaiskirjeestä.
Tähän mennessä näyttäisi siltä,
että yksi arvelee kirjoittajaksi Paavalin, toinen Apollon,
minä kolmantena olen ollut kallistunut siihen näkemykseen,
että Barnabas on kirjeen kirjoittaja.
Tätä puoltaa muun muassa se,
että hän oli kehoittaja, leeviläinen ja Kyprosta.

:bible:
Luukas (Ap.t 4:36) kirjoitti:Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat
Barnabaaksi - se on käännettynä: kehoittaja -
leeviläinen, syntyisin Kyprosta



Ehkäpä Barnabas kehoittajana kirjoitti tuon kehoituksen sanan:

:bible:
(Hebr 13:22) kirjoitti:Minä pyydän teitä, veljet:
kestäkää tämä kehoituksen sana;
sillä lyhykäisesti minä olen teille kirjoittanut.
Avatar
kalamos
 
Viestit: 6601
Liittynyt: 27.08.2014 08:31


Paluu Kirje Heprealaisille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron